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Faisons le «bulletin scolaire» de Casques!

Publié : 24 nov. 2015 19:09
par alessandro1
Faisons le «bulletin scolaire» de Casques!

L'idée est de recueillir autant des informations possible sur la performance de
casque, telle que perçue par les utilisateurs. Déterminer la moyenne mathematique et également les différents graphiques selon les reçus de vote dans divers paramètres sélectionnés.
Les «bulletin scolaire» sont anonyme. Cela signifie que la communauté uni à exprimer une opinion sur le casque et sur le divers paramètres.


Des instructions simples:


- Faire le download du file .ods http://www.stereo-head.it/wp-content/up ... el-ENG.ods

- Renommez le file avec marque et le modèle du casque (par exemple en renommant le file Sennheiser HD600)

- Procéder au vote par (1 à 10) des différents paramètres. Si il ya des doutes sur les termes, il ya le mini-guide.

- Envoyez-le comme un attachement à headphone.statistics@gmail.com

-Utilisez un file.ods au .xls pour un seul casque. Autrement dit, pour 2 écouteurs 2 files, 3
Casque 3 fichiers ... Dans le même e-mail, vous pouvez envoyer plusieurs attachemants.

- En donnant les votes nous ne devrions pas penser au prix, mais seulement la qualité du son. La valeur sera décrit en futur cette statistique.

-Par référence nous pensons que le casque HD600 et DT880, vous pouvez travailler autour de la moyenne de 6,5 à 7,5.

Paramètres:

Transparency: A window to the music. Can we clearly see throug it?
( detailed, clear, not muddy. Wide flat frequency response, sharp time response, very low distortion and noise)

Extension: Extended frequency responce, presence of sub-bass and upper harmonics with absent or very low distorsion.

Balance: essentially tonal balance, the degree to which one aspect of the sonic spectrum is emphasized above the rest. Also channel balance, the relative level of the left and right stereo channels

Speed: Impulse response, fast transient. In fast passages everything is well defined.

Resolution: (detail, resolving, articulation) The ability of a component to reveal the subtle information that is fundamental to high fidelity sound. Easy to hear tiny details in the music in the original recording. Adequate high frequency response, sharp transient response and articulate bass.

Smooth / gentleness: Easy on the ears, not harsh. Flat frequency response, especially in the midrange. Lack of peaks and dips in the response. Every HP can be easy listening smooth, but often at the expense of detail retrival. In this parameter we have to judge how much a Headphone can be detailed and smooth at the same time, detailed without being harsh or sibilant or hot.

Dynamic: Ability to easily reproduce the variations in sound volume in the song. For example, from pianissimo to a full orchestra. "reproduce easily dynamics" is not synonymous of impact or slam (parameters that will follow), In judging this parameter we focus on ease and fluidity with which these “jumps” are executed. With very good dynamics there is a sense effortless. Obviously, considering an adequate amplification.

Impact/slam : The phisycal perception of power that the HP can give us. The more is speaker like, the better it is. (often a good HP near 100 Hz)

Body: Fullness of sound, can be even an emphasis on mid-bass or upper bass. (around 200-300 Hz) If this fullness does not overwhelm the mids clearness, the judgement should be high.

Imaging: Instruments or voices perceived in a well defined location, with particular attention on focus.

Layering / tridimensionality: the way they are distinct and far between the various levels of sound. You can hear the orchestra as developed in depth and width from near to far. It's not just a matter of “size” but also of well distinctions.

Headstage dimension: Just judge dimensions, extension, in depth lateral height.

Musicality: It's too subjective... everyone has his own notion of musicality, but you know what's your's. With that headphone you just think about the music. Everything it's OK. Pleasant.

Listening fatigue: If you do not feel tired after hours of listening, the judgment should be high.

Engagement: Funny Headpohone to listen to. Not Boring.

Bass: Quality and quantity of bass (0-200 Hz)

Mids: Quality and quantity of mids (200-2000 Hz)

Highs: Quality and quantity of Highs (2000-20000 Hz

examples

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Re: Faisons le «bulletin scolaire» de Casques!

Publié : 24 nov. 2015 19:18
par corderaide
Mortel le rendu. :DD
C'est pour quoi faire ? Qui es-tu ? Que fais-tu ? Bienvenue sur TN !

Re: Faisons le «bulletin scolaire» de Casques!

Publié : 24 nov. 2015 19:39
par alessandro1
Je sais parler seulement un petit peu, mais pas ecrire très bien... pardonnez moi ;-/

Re: Faisons le «bulletin scolaire» de Casques!

Publié : 25 nov. 2015 00:07
par Kooka
If you speak english, you can explain it in this language... ;-/

Re: Faisons le «bulletin scolaire» de Casques!

Publié : 25 nov. 2015 08:54
par alessandro1
Important: the data (anonymous spreadsheet) will be available for open/free download at the end, so it is possible for everyone "to play" with the database, making the chart and the what he wants. I will post the charts here as well obviously.

It'a collection of judgments that will be put together to make charts showing how much is appreciate an headphone and specifically in some parameters such as Headstage or detail o engagement for example. The more we are the better it is. A large number of "bullettin scolaire" is needed to have trusty results.

When people is searching for headphones to buy, if he can not listen to the Headphone, search pro-reviews, blog-reviews, forum-reviews and impression thread, mesurements graphs, and ask for advices in forums. This one could be just one more instrument to help to evaluate a priori before listening. Or just a toy... It substitute nothing. Just one more instrument (or a toy for our personal game :p ) we can have. If you think that an average bullettin scolaire made by a lot of people about one or more headphone in this parameters could be useful, then you can use it.

So help me contributing with your "bullettin scolaire" ! :)

Re: Faisons le «bulletin scolaire» de Casques!

Publié : 25 nov. 2015 09:14
par GourouLubrik
That's a lot of items to evaluate. I wouldn't expect the average headphones listener to faithfully review them all...

Maybe two other items is missing, and is not about the headphone but the reviewer should self-review himself, that could be an additional weighting parameter or threshold when compiling or filtering data.
I'd add
- Experience of the reviewer
- Confidence in this review

Experience of the reviewer: I'd rate a Ony around 8.5, myself around 6, an anonymous Jude around 3, an average listener of the Odin around 1.5 (don't mind the last one: private joke :mrgreen:)

Confidence in the review: 1 month and plenty time with the headphone and many other headphone to compare with should have a high rate, and fifteen minutes in a meeting on an unknown dac/amp a very low one.

Re: Faisons le «bulletin scolaire» de Casques!

Publié : 25 nov. 2015 09:47
par manwalk
Et après on aura la traduction? :mrgreen:

Re: Faisons le «bulletin scolaire» de Casques!

Publié : 25 nov. 2015 09:58
par Wayne Shelton
manwalk a écrit :Et après on aura la traduction?  :mrgreen:
Ladies and Gentlemen, so now... Your are on "So Nomad" :lol:

Re: Faisons le «bulletin scolaire» de Casques!

Publié : 25 nov. 2015 11:42
par alessandro1
ici vous trouvez le feuille de calcul gentilment traduit par Sorrodje:

http://www.stereo-head.it/wp-content/up ... le-FRA.ods

pour le download.

Re: Faisons le «bulletin scolaire» de Casques!

Publié : 25 nov. 2015 12:15
par GourouLubrik
manwalk a écrit :Et après on aura la traduction? :mrgreen:
Il y a beaucoup d’éléments à évaluer, et je n'attendrais pas de l'auditeur moyen qu'il puisse les noter tous avec précision.

Il manque peut être 2 éléments dans la notation, pas à propos du casque, le testeur devrait s'auto évaluer. cela permettrai d'ajouter des critères additionnels de pondération ou de filtrage des donnés.

J'ajouterai
- l'expérience du testeur
- la confiance dans son test

L'expérience du testeur: Je donnerai une note à Ony d'environ 8.5, à moi même environ 6, à un certain Jude environ 3, et à l'auditeur moyen du Odin environ 1.5 (ne pas tenir compte de la dernière, blague privée :mrgreen:)

La confiance dans le test: 1 mois et plein de casques avec lesquels comparer devrait obtenir une bonne note, 15 minutes dans un meeting avec dac/amp inconnue une très basse.

texte original
GourouLubrik a écrit :That's a lot of items to evaluate. I wouldn't expect the average headphones listener to faithfully review them all...

Maybe two other items is missing, and is not about the headphone but the reviewer should self-review himself, that could be an additional weighting parameter or threshold when compiling or filtering data.
I'd add
- Experience of the reviewer
- Confidence in this review

Experience of the reviewer: I'd rate a Ony around 8.5, myself around 6, an anonymous Jude around 3, an average listener of the Odin around 1.5 (don't mind the last one: private joke :mrgreen:)

Confidence in the review: 1 month and plenty time with the headphone and many other headphone to compare with should have a high rate, and fifteen minutes in a meeting on an unknown dac/amp a very low one.

Re: Faisons le «bulletin scolaire» de Casques!

Publié : 25 nov. 2015 12:18
par manwalk
:jap:

Re: Faisons le «bulletin scolaire» de Casques!

Publié : 25 nov. 2015 17:27
par g g
Wayne Shelton a écrit : Ladies and Gentlemen, so now... Your are on "So Nomad"  :lol:
À la vue du bordel à remplir, je dirais gentleman start your engines . . . :lol:

Re: Faisons le «bulletin scolaire» de Casques!

Publié : 25 nov. 2015 17:52
par Wayne Shelton
Je revendique une graduation qualitative du Testeur, basée sur l'expérience, la capacité technico-intellectuelle, et la clairvoyance d'un niveau -150 pour moi, sur l'échelle de Gourou :-O

Re: Faisons le «bulletin scolaire» de Casques!

Publié : 26 nov. 2015 21:23
par hyucca
Bonjour alessandro1,
Avec Pierre Paya nous avons démarré la réalisation d'un "diagramme" pour réaliser des comptes rendus d'écoutes au casque.
Est-ce que c'est la reprise de notre projet décrit dans ce fil? Le diagramme ressemble beaucoup.....

http://www.homecinema-fr.com/forum/casq ... 60334.html

Il y a une dimension statistique en plus qui nous a semblé peu réaliste....

Bon courage.

Re: Faisons le «bulletin scolaire» de Casques!

Publié : 26 nov. 2015 22:02
par alessandro1
Je ne l'avais pas vu, mais il est très intéressant.

Votre n'est pas réussi?