Apport de la sortie Balanced/Symétrique

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Kooka

Message par Kooka »

burndav a écrit :L'erreur consiste à effectuer une généralisation empirique, qu'elle soit effectuée dans un sens ("le symétrique, c'est mieux") ou dans l'autre ("le symétrique, ça n'apporte rien").
Si on relit le topic c'est bien mon propos et le message que je voulais passer, dans mon cas principalement suite aux conclusions hâtives suites à des comptes rendus d'écoutes ponctuels et personnels. Mais tu as raison de préciser que c'est aussi vrai pour les données techniques et les mesures.
burndav a écrit : Et quoi qu'il en soit, quand bien même cela serait vrai, je continue à dire que cela ne permet pas d'en conclure quoi que ce soit sur la différence existant entre les sorties asym. et sym d'un même appareil : il y a nécessairement des différences (rien que l'impédance de sortie...), mais elles seront de plus ou moins grande importance d'un appareil à l'autre (c'est ce qui remonte des retours effectués ici, et c'est d'ailleurs un peu la source du désaccord initial).
Différences veut-il dire forcément amélioration de tous les critères audiophiles ? Ce point là me dérange, à titre personnel, et m'amène à penser aux effets psychoacoustiques et Placebo. (Juste mon opinion sur ce point et chacun la sienne...).
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burndav
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Message par burndav »

Ben pour l'exemple donné, doubler l'impédance de sortie divise le facteur d'amortissement par deux, donc l'impact dépendra également du transducteur connecté... partant de là, non, c'est pas forcément positif, mais ça je crois que c'est un consensus général.
Après, les modifications (slew rate, puissance, impédance, THD, SNR...) étant de toute manière relatives, même si les choix sont similaires, les impacts seront différents (exemple bête : je double l'impédance de 0,25 à 0,5 ohms -> pas grave. Je passe de 4 à 8 -> aïe).
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Sby'
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Message par Sby' »

De ce que j'ai lu, sur des casques à grosse impédance (cf hd800/k1000) le symétrique apporte un bon plus.

J'avais mis une fois mon HD650 en symétrique sur un ampli DIY B22 et j'avais comparé sur un asymetrique, j'ai pas remarqué de grandes différences, j'avais fais le comparatif rapidement.

Apres de ce que j'ai entendu sur Stax avec les SR-007 (mkI et mkII), SR-009, SR-507
Mon DAC DIY Buffalo3 se: la sortie asymétrique est piqué sur le point chaud et le ground de la sortie symétrique et la meme chose pour mon ampli casque (un 727II modifié). En gros le RCA est un demi-XLR sur mon setup
Le XLR change de façon audible le rendu sonore (surtout sur le 007): plus sec et controlé, apres les stax sont symetrique dans le fonctionnement meme des drivers. Je pense que c'est un cas particulier.
Casque: Stax SR-009, Oppo PM3, Sennheiser M2 aebt Stax Sr-007mkII (omega II) Sennheiser HE 60 (baby orpheus)
Ampli: Stax SRM-727II, Stax SRA-12S
Source: DAC Buffalo IIIse (DIY)
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Message par Niklos »

kookaburra a écrit : Différences veut-il dire forcément amélioration de tous les critères audiophiles ? Ce point là me dérange, à titre personnel, et m'amène à penser aux effets psychoacoustiques et Placebo. (Juste mon opinion sur ce point et chacun la sienne...).
Et je rajouterais même : Cette différence sera t'elle nécessairement perceptible par ce récepteur, somme toute, très approximatif, qu'est notre cerveau ? (enfin surtout le miens pour le côté approximatif :lool: )
Fichers Flac du PC ==> Schiit PYST USB ==> Schiit Gungnir Multibit Gen5 ==> Schiit PYST XLR ==> Schiit Mjolnir 2 ==> Forza AudioWorks Noir Hybrid HPC ==> Audeze LCD-X (2016)
Merde alors !
Vendu :
Fostex HP-A4
Grado PS500
Kooka

Message par Kooka »

AUDIO MYTH - BALANCED HEADPHONE AMPLIFIERS ARE BETTER https://benchmarkmedia.com/blogs/applic ... are-better
THIS MYTH GOES SOMETHING LIKE THIS:

"Balanced headphone amplifiers are better."

"If balanced line-level connections work well, balanced headphone outputs should also work well."

We disagree!

Benchmark does not offer balanced headphone outputs on any of its products. The reason for this is that a voltage-balanced interface serves no useful purpose when driving headphones. The truth is that a conventional single-ended headphone drive is technically superior to a balanced drive. This paper explains why single-ended headphone amplifiers are inherently more transparent than balanced headphone amplifiers.

Please understand that Benchmark strongly encourages the use of balanced line-level interfaces between audio products. All of our products are equipped with fully-balanced XLR analog inputs and outputs. In these box-to-box line-level connections, a balanced interface can provide substantial performance improvements. Balanced line-level interfaces reject hum and noise while providing a higher voltage level. The higher signal levels can improve the SNR (signal to noise ratio) of the audio system.

If balanced connections work so well between audio boxes, it seems reasonable to expect improvements when driving headphones with a voltage-balanced feed. This expectation provides a marketing opportunity for any audio manufacturer that is willing to exploit customer expectations. Many are willing, and this is how audio myths are born and nurtured. Benchmark does not promote these myths nor does it embrace trends that do not contribute to transparent sound.

This expectation that balanced headphone amplifiers should be superior to single-ended amplifiers, ignores some of the most basic laws of electricity. The current into and out of a two-wire network is always equal and opposite. This means that the two-wire transducers used in headphones always see fully-balanced current. It also means that the headphone drivers are completely ignorant of the difference between single-ended and balanced-drive voltages.

Let me spell this out again: Headphone transducers are balanced devices. They have two wires. The electrons that flow into one wire must flow out of the other. The current is always balanced. The headphone transducers cannot detect the difference between a single-ended drive and a voltage-balanced drive. The system is balanced with either type of voltage drive.

But, this does not mean that balanced and unbalanced headphone amplifiers will sound the same! In many cases, voltage-balanced headphone amplifiers will produce more noise and more distortion than single-ended amplifiers of an identical design. The reason for this is that two separate output amplifiers are required in a voltage-balanced amplifier, and each must drive one half of the transducer's load impedance. The output noise will double because there are two amplifiers instead of one. The damping factor will degrade by a factor of 2 because both amplifiers contribute to the source impedance of the balanced amplifier (output impedance is doubled). Distortion will usually increase because each amplifier is required to drive half of the impedance that would be seen by an unbalanced amplifier. Power consumption will increase by a factor of 4 for a given output level (assuming the power supply voltage rails remain unchanged).

In fairness to balanced designs, I should point out that a balanced output can deliver 4 times the power for a given power supply voltage. However, this would only be necessary if the product was battery operated. The balanced output would offer no real advantage in an AC powered amplifier.

Please note that distortion is not always a bad thing (see Two Distinct Types of Audio Products). Many audio products are designed to add some harmonic distortion in an effort to add warmth to the audio reproduction. This is an artistic choice that will change the way a recording sounds. If the goal is to add distortion, a balanced headphone amplifier may produce more harmonics than a single-ended design.

In contrast, Benchmark products are designed for maximum transparency. Our goal is to build products that faithfully capture and reproduce music. This means that our products are not designed to alter the sound of a recording. This transparency is critical in a studio monitoring chain. We feel that this also makes our products well-suited for home playback when a listener wants to hear the music the way it was heard in the studio. A voltage-balanced headphone amplifier would run contrary to our goals.
et aussi :

"Single ended driving" versus "balanced driving" versus "active balanced ground driving"
http://www.meier-audio.homepage.t-online.de/grounds.htm
The classic implementation of a headphone connection is that of "single ended driving". However, over the past few years other implentations have been developed that have major advantages in improving soundquality. In this chapter these implementations are compared on a technical basis.
"Single ended driving"
Each driver of a headphone is connected to the amplifier by two wires. One of these wires (the ground wire) is directly connected to ground and thus carries a constant zero-Volts signal. The other wire is connected to the active part of an output stage and carries a varying voltage, the electrical audio signal. The driver is driven by the voltage-difference between both wires.
The voltages of the two active wires change continuously and the external electrical fields generated by the electrical charges on the wires change accordingly. There is energy associated with these fields and thus energy is constantly stored and released. The dielectric properties of the insulating material have a strong influence on this process and thus effect sound quality.

"Balanced driving"
With a balanced setup the wires of each driver are both connected to an active output stage. Both wires carry the same signal but on the "ground" wire the signal is reversed in sign. The amplitude of each signal is half that of the signal in a single ended setup. The driver is driven by the voltage difference between both wires and is the same as in a single ended setup.
As the voltage signals on both wires are reversed in sign, so are the electrical charges on these wires. The total electrical charge thus becomes zero. The external potential field is strongly reduced and much less energy is stored and released when an audio signal is applied. The purity of the sound signal is much less effected by the properties of the insulating material.
Principally a balanced setup therefore does have a clear technical advantage over a single ended setup. However, there also is a major practical drawback. The "ground" wires of the two drivers of most headphone are electrically connected to each other and thereby are forced to carry the same signal. This is not allowed in a balanced setup and therefore such a setup requires recabling of every headphone that is to be used.

"Active balanced ground driving"
With "active balanced ground driving" the ground wires are still connected but these wires are not kept fixed at Zero-Volts potential. An extra signalcomponent is added to all the four wires (both wires for both drivers) such that the sum of the voltages of the 4 wires is constantly zero. This extra signalcomponent is the same for all wires so the voltage differences between the two wires of each single driver do not change when compared to a single ended or balanced setup. The effective audio signal is still the same.
However, since the sum of the voltages is zero, the total electrical charge on the wires is also zero, like in a balanced setup. Again, the external potential field is strongly reduced and much less energy is stored and released when an audio signal is applied. The dielectric properties of the insulating material have much less effect on the quality of the sound signal.
The concept of "active balanced ground driving" thus offers the same advantages as "balanced driving". However, no costly recabling of any headphone is required.At the left picture below we see the signals as generated by a conventional headphone amplifier. The ground signal is kept constant. Left and right channel signals vary independently.

The middle picture shows the four signals involved in a balanced setup. The two signals for each driver are the same but have opposite sign.

At the right we can see the signals generated by an "active balanced ground" setup. The ground wire now carries a signal that is also added to the left and right channel signals. The difference between Left and Ground and between Right and Ground is the same as in the other two setups.The left picture below shows the electrical potential field of the positively charged headphone cable when both signal wires carry a positive signal at the point of time indicated by the yellow bar at the left picture above.
The right picture shows the potential field for balanced driving and for active balanced ground operation. It can be easily seen that field potentials are much lower than at the left picture.The differences are even more pronounced in the far field, as shown in the next pictures. Since the "balanced" headphone cable has zero netto charge there is hardly any energy stored in the far field.Apart from these principle benefits there are also other technical advantages offered by both balanced concepts.

When a positive signal is applied to a headphone driver of a single ended headphone amplifier current passes from the output stage of the amp, through the headphone driver towards the ground plane of the amp. During this process the current is "taken" from the positive power supply line whose voltage, as a result, will not be entirely constant. (In the pictures below the positive and negative supply lines are depicted as two large storage capacitors.)

The currents that run through the ground plane do induce small voltage differences. Ground is thus polluted and since it acts as a internal reference for all signal amplification processes sound quality is impaired.

Also variations of the powersupply lines are not entirely rejected/neglected by the output stage and are partly transferred to the output signal. This reduces sound quality even further.

When a signal is applied to a "balanced" or "active balanced ground" setup current passes the signal output stage, the driver, and the "ground" output stage. Both positive and negative powersupply lines are "loaded" simultaneously. No driving currents pass through the internal ground plane. There is no pollution of the internal referfence.

The voltage variations of the two powerlines are mirrored. Their mean value is roughly constant. This strongly increases their rejection at the output stages.If voltage variations are found in one of the powerlines only, then these have a similar effect on the signals of both the signal output stage and of the ground output stage. However, it is the difference between the two output signals that drives the headphone. This difference is not changed and the effective audio signal is not influenced. PSRR (Power Supply Rejection Ratio) is very high."Balanced driving" and "active balanced ground driving" thus offer many advantages for a faithfull reproduction of your favourite music.

"Active balanced ground driving" has the advantage over "balanced driving" that no expensive recabling of the headphone is required.
Vous en pensez quoi de tout ça ? :-?
Eykxas

Message par Eykxas »

Je pense que l'explication de Benchmark est totalement alambiqué et que c'est juste une justification sans fondement sur pourquoi "eux" n'ont pas de balanced en sortie casque. Du marketing inversé en somme.


Ce que raconte Meier est plus convaincant, cohérent et me semble plus en phase avec ce que j'ai appris dans mes cours.
Kooka

Message par Kooka »

J'ai conclu pareil... Quand même les "pros" t'embrouillent" avec du marketing comme explication légitime - dans un sens ou dans l'autre * - la lutte contre les mythes audiophiles devient vraiment très compliqué ! 8-)

* on l'a vu aussi dans l'autre sens avec Sony sur le rodage sur son baladeur flagship : la différence entre le marketing sur le site et les explications en Off des ingénieurs... ça ne va pas aider à arrêter le mythe du rodage. :-.
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Ghisy
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Message par Ghisy »

Bonjour,

Je vais apporter ma toute petite pierre à l'édifice.

Depuis 2 mois, je suis passé en balanced sur mon Plenue R avec mes intras Acoustune HS1501. En testant le câble avant l'achat (et après), j'ai remarqué une petite amélioration sur les voix et les basses par rapport au câble d'origine (3.5 classique).

Ce n'est pas le jour et la nuit mais l'apport est appréciable. Bref, je pense que ce n'est pas la peine de mettre des fortunes dans un câble balanced (le mien m'a coûté dans les 40 euros) car la différence est minime.

Après, chacun voit midi à sa porte...
DAPs : Sony Walkman ZX707 (64 Go, JP) + micro SD 1 To / Cowon Plenue R2 Platinum Black (128 Go)
Intras : Campfire Audio Bonneville (black + Time Stream Cable - Metal Series) / Sony IER-M9 / Oriolus Szalayi / Acoustune HS1750 CU / Fiio FH9 Black / Beyerdynamic Xelento Remote / Campfire Audio Andromeda Gold / Dorado 2020 / Honeydew / Vega / Andromeda (Green) / Acoustune HS1501 AL
Intras TWS : Technics EAH-AZ80 (black)
Casques ouverts : Focal Elear / Philips Fidelio X2
Casques fermés : Audio Technica ATH-M50 / ATH-M50x / ATH-MSR7 / Fostex TH-X00 Ebony (MassDrop) / Focal Listen Professional / Sony MDR-Z7M2 / Ultrasone Signature Pure / Audio Technica ATH-WP900 / B&W PX7 (Bluetooth)
DACs/Amplis : Fiio K7 / Fiio BTR5 (Bluetooth) / Fiio Q1 Mark II / Fiio A5 / Topping NX1A / Fiio E5 / Encore mDSD
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Message par Popof94 »

Le plus embêtant la dedans c’est que les fabricants n’aient pas réussi à se mettre d’accord sur un standard symétrique ( 2,5 ou 4,4) comme c’est le cas en asymétrique (3,5). Si on y ajoute la multiplication des connecteurs à l’autre bout: 2 pins 0,78, 0,75, Fitear, mmcx et ainsi de suite on se retrouve vite en changeant de matériel avec des câbles nécessitant des adaptateurs, des changements de connecteurs ou carrément inutilisables. A croire qu’ils l’ont fait exprès.
IEMs: Audeze Lcdi4, Prophile P8, KB100.

Et le reste ici:
Casques Focal Utopia, STAX 009, STAX 009S, LCD4, D8000, HE1000V2, HE1000SE, HD820.

Dap: AK240

Dac/ampli: Chord Hugo2, Chord mojo+ poly, Viva Egoista, Schitt Ydggrasil, BHSE headamp, Hauris HA2.

Streamer: metrum ambre.

Câbles: DM audio pour Utopia, Lazuli référence pour Utopia, Redcore PP8

Partis: 64audio Tia Fourte, Earsonics SEM9, Shure 846, Astell Kern junior, Astell Kern AK320 + ampli, Astell Kern AK 380cu, Ibasso DX150, Brimar référence 2,5. Lavricable suprême référence 2,5mm, Fiio X7 + AMP 2 et 3, Fitear TOGO 334, Empire ears Zeus XRA, 64audio U18, AAW W900, Cayin N5 II, Leonidas, T8ie, UE18+ pro V2, Fiio X5 III, Hyla CE5, cayin N5 II, in ear Prophile P8, Audeze LCD X, AK SP1000, AK70 MKII, Kennerton Odin, grado PS2000, jomo Flamenco 2018, 1960 4 brins, A&K SE100 et SR15, Hifiman Susvara, Hansound 8 brins, STAX 007MKI, HE6SE, et le reste
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Message par DaveStarWalker »

Popof94 a écrit :Le plus embêtant la dedans c’est que les fabricants n’aient pas réussi à se mettre d’accord sur un standard symétrique ( 2,5 ou 4,4) comme c’est le cas en asymétrique (3,5). Si on y ajoute la multiplication des connecteurs à l’autre bout: 2 pins 0,78, 0,75, Fitear, mmcx et ainsi de suite on se retrouve vite en changeant de matériel avec des câbles nécessitant des adaptateurs, des changements de connecteurs ou carrément inutilisables. A croire qu’ils l’ont fait exprès.
Objectivement, le meilleur standard est en 4.4mm.

Car le 4.4mm permet physiquement d'avoir un 5ème contact à la terre ce qui permet d’annihiler absolument toute forme de ronflette. Ce que ne permettent ni les 2.5, ni les 3.5mm balanced.

Et puis bon, c'est solide, la construction pour les connecteurs est facilitée au niveau des contacts... c'est bien moins fragile que du 2.5mm

ΑΩ : QLS "QA361 - Super Slow ~ Bright ~ Normal ~ Low Gain" + SanDisk "Ultra" + Aure Custom Inears "PrimeS" + câble EA "Cadmus Founders Edition - 10/100" symétrique. (Y)(Y)
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이어팁 : Canal Works "肉球 Gel Narrow ou Large Bore tips", L. (Y)
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Message par Kooka »

5éme contact "à la terre" ?? Relié à quoi et où, quelle "terre" sur un DAP ?
C'est 4 contacts, en Balanced sur un DAP, non ? Les câbles ont 4 ou 8 brins et ils n'ont pas de "masse" avec, à ma connaissance. R+ / R- / L+ / L-. Quelle intérêt en nomade :-?
Bouky a écrit :TRRS standard
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Message par DaveStarWalker »

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Message par Popof94 »

kookaburra a écrit :5éme contact "à la terre" ?? Relié à quoi et où, quelle "terre" sur un DAP ?
C'est 4 contacts, en Balanced sur un DAP, non ? Les câbles ont 4 ou 8 brins et ils n'ont pas de "masse" avec, à ma connaissance. R+ / R- / L+ / L-. Quelle intérêt en nomade :-?
Bouky a écrit :TRRS standard
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La dernière partie n'est reliée à rien. Et il n'y a que 4 sections de câble dans un câble Balanced, pas 5.
Le gras du ventre (avec du scotch)
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Et le reste ici:
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Dap: AK240

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Streamer: metrum ambre.

Câbles: DM audio pour Utopia, Lazuli référence pour Utopia, Redcore PP8

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Message par DaveStarWalker »

Le 4.4 Sony n'est pas un TRRS standard, et oué :/

ΑΩ : QLS "QA361 - Super Slow ~ Bright ~ Normal ~ Low Gain" + SanDisk "Ultra" + Aure Custom Inears "PrimeS" + câble EA "Cadmus Founders Edition - 10/100" symétrique. (Y)(Y)
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Message par Kooka »

Dans les faits, il semble que la masse ne soit pas implémentée sur les DAP Sony et les câbles qui vont avec (4 fils, pas de "masse" en plus), d'où le schéma "sans". La "masse" n'est pas utilisée dans le cas dont on parle (les DAP, les câbles classiques 4/8 brins sans "masse" additionnelle), d'où mon interrogation.

NB : Le standard Sony 4.4mm Pentaconn balanced connector le permet, je n'ai pas dit le contraire, mais dans le cas qui nous intéresse ce n'est pas utilisé et ça n'a pas d'intérêt, donc bon...

https://www.head-fi.org/threads/sony-nw ... t-13146081
Fixer mentioned in the same post that the GND pin is not implemented, not sure how reliable that piece of info is though. Though from all the parts break down Sony displays for the WM1 it does look like they only connected two dual-braided (so 4 wires total) Kimber for the 4.4mm jacks on the 1Z, so I'm guessing the GND is not wired too.
https://www.head-fi.org/threads/sony-nw ... t-13145872
Just clarifying, you're talking about 4.4mm's 5-points of contact vs 2.5mm's 4 points of contact? If you're talking about the number of contacts, well I'm sure @CraftyClown's balanced cable has only 4 groups of wires (L+, L-, R+, R-) running through it (i.e. no 5th ground/earth wire in the cable). So the 5th point won't be used anyway.
...
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